Aktualnie plaga kradzieży rowerów zmalała porównywając ubiegłe lata. Dlatego, iż kradzieże mają mniejszy rozmiar niż kiedyś, lecz pierwsze skrzypce odegrali rowerzyści, którzy stosują coraz lepsze blokady. Wybór blokady rowerowej wcale nie jest aż taki prosty, gdyż nie każdy egzemplarz spełni swoje zadanie. Znaczącą rolę odgrywa również cena, albowiem niektóre modele zabezpieczeń rowerowych mają wysokie ceny.
Jaka powinna być cena zapięcia?
Jeżeli szukamy zabezpieczenia na nasz jednoślad, w hipermarketach znajdziemy produkty z takim opisem w przedziale cenowym od kilku do kilkunastu złotych, jeżeli chodzi o profesjonalny sklep rowerowy, to bądźmy gotowi zapłacić nawet kilkaset złotych. Różnice są znaczące i nie biorą się znikąd. Wydaje się, iż odpowiednim pułapem ceny blokady rowerowej jest mniej więcej 10% wartości roweru. Jednakże nie jest to złota zasada, której zawsze trzeba przestrzegać, ale nakierowuje nas, w jaki przedział cenowy należy celować. Różnego rodzaju modele blokad można znaleźć tutaj.
Rodzaje zapięć
Na rynku znajdziemy mnóstwo produktów, które mają zabezpieczyć nasz rower, mimo to jedynie niektóre artykuły można rekomendować z czystym sumieniem. Dlatego warto przed zakupem poznać wady oraz zalety blokady, oraz czym się różni od innych rodzajów.
- Blokada rowerowa na tylne koło- Zamknięcie trwa sekundę, jednak nie można tego powiedzieć o otwieraniu. Zaletom jest, iż nie potrzebujemy do zapięcia mieć stojaka rowerowego. Jego ogromnym minusem jest fakt, że oczywiście złodziej nie odjedzie na jednośladzie, ale bez problemu przeniesie.
- U-lock- Występuje w postaci masywnego pręta w kształcie podkowy. Zamek U-lock jest jednym z najbardziej polecanym zabezpieczeniem. Zdemontowanie przy pomocy narzędzi będzie trwało kilkadziesiąt minut, a szlifierki akumulatorowe w ogóle sobie z nim nie radzą.
- Sprężynki i linki- Zakupimy je po niskiej cenie, lecz posiadają niski stopień bezpieczeństwa. Nawet amator cudzych rowerów bez problemu sobie poradzi.
- Blokady rowerowe z łańcuchem- W tym przypadku znaczącą wadą jest ich waga, gdyż osiągają masę 2/3 kilogramów. Pomimo tego zapięcie jest często praktyczniejsze niż U-lock, a niekiedy również tańsze.